„Az
emberi jelenség”
című művében Teilhard de Chardin az ember színre lépésének azt a
kettősségét nevezi az emberi paradoxonnak, amit úgy foglalhatunk
össze, hogy „parányi alaktani ugrás; s egyszersmind hihetetlen
felfordulás az Élet szférájában”.1
Pusztán
pozitivista
szempontból
az ember anatómiailag
alig
különbözik az emberszabású
majmoktól,
ezért a tudomány Linné-féle
osztályozási rendszere az embert is besorolja az állatok közé,
az emberfélék
vagy
hominidák családjába.2
Mind a biológusok,
mind a pszichológusok
a
fokozatosságot hangsúlyozzák az ember és az állatvilág között
az anatómia felépítés illetve a psziché tekintetében. A tudósok
nagyobb része inkább kétségbe vonja az ember és az előtte
megjelent lények pszichéje közötti szakadék létezését.3
Ahhoz,
hogy az emberré
válás jelentőségét
felbecsüljük, látnunk kell ennek a folyamatnak három szintjét:
- a) Elemi szinten: az egyed emberré válása
- b) Filetikus (csoport) szinten: a faj emberré válása
- c) Globális szinten: a nooszféra kialakulása.
A
lényeges különbség az ember és a legfejlettebb állatok között
is az, hogy az ember „nemcsak tud, hanem azt is tudja, hogy tud".
Az emberi gondolkodás nemcsak a külső valóság tükrözése,
hanem a tudat önmagára visszaható, önmagát és a tudatos
tevékenységet átalakító képessége, amit talán jobban kifejez
a reflexió szó. (Teilhard egyik fordítója, Rezek Roman a magyar
fordításban is Reflexiót használ Gondolkodás helyett.) E
tevékenységével az emberi egyed önmagát a körülötte lévő
világ központjává teszi.4
A
gondolkodó lény megjelenésével „Valójában egy teljesen új
világ születik. Elvontság, ésszerűség, hasznos döntések és
lelemények, matematika, művészet, a tér és az időtartam
kiszámított felmérése, a szeretet aggodalmai és álmai”,
egyszóval az alig észrevehető külső változást a belső
élettevékenység gyökeres átalakulása kíséri. Az ember ezért
nem egyszerűen az állati fejlődés újabb fokozata, nemcsak
fokozatbelileg különbözik az állatoktól.5
Az
ember és az állatok közötti lényeges pszichés különbség
alapján az ember kialakulása nem lehet pusztán anyagi, biológiai
folyamat. Már az állatok viselkedésében is megfigyelhetők
különbségek, ami egyfajta pszichés fejlődést fejez ki. Ez a
pszichés fejlődés elsődleges a biológiai fejlődéssel szemben.6
A bonyolultabb ösztönöknek bonyolultabb idegrendszer és
bonyolultabb biológiai szervezet felel meg. Amíg a fejlődés nem
lépi át a gondolkodás / reflexió küszöbét, addig ezt az
összefüggést elfedik a biológiai változások.7
Az
emberré váláshoz, azaz a gondolkodás / reflexió lépésének
megtételéhez számos tényező „gondviselésszerű”
kapcsolatára volt szükség.8
A kezet felszabadító két lábra állás folytán növekedett meg az agy. A kéz szabaddá válása mentesítette az
állkapcsot az étel megragadásának tevékenységétől, s ennek
következtében lazult fel az addig a koponyát beborító
állizomzat széles kötege.9
Az
állatvilág fejlődése nemcsak sejtek
egyesülése,
rendeződése, szervekké alakulása, az idegrendszer
növekedése,
a központi
idegrendszer kialakulása,
hanem a biológiai,
anatómiai
fejlődés
mellett az ösztönök fejlődése is. Az emberi gondolkodás azonban
lényegesen különbözik még a legfejlettebb állati ösztöntől
is. A gondolkodás megjelenésével a központi idegrendszer már
nemcsak az egyed testi szervezetének és pszichéjének irányító
központja, hanem „szüntelenül egyre összefüggőbb és mind
szervezettebb látókört épít ki környezetében.10
A gondolkodással az „Én” a környező világ központjává
válik, megjelenik a személy
és
ezzel az élet egész felépítettsége módosul. A személy már nem
olvad bele megkülönböztethetetlenül a csoportba, ő már valaki,
aki a csoporton belül önálló gondolkodással rendelkezik, bár
fejlődése továbbra is csoporton belül történik. Az egyén
személlyé válása a csoport emberré válása által történt
meg.11
Az
élet fájának egyik törzságán tehát megjelent az emberi faj,
melynek további elágazódásai „és az ágak alakulása
visszavezethetetlen a biológia általános szabályaira.”12
Az észlelhető szervi módosulásoknál sokkal gazdagabbak és
árnyaltabbak a lelki változások.13
A tudat
növekedésének
kozmikus törvénye a gondolkodás megjelenéséhez vezetett az
élővilágban. A tudatnövekedés tovább folytatódik. A szabad
gondolkodás túl is mutat a fiziológiai
élet
követelményein.14
Az
emberré válás egyedi szintjén a pszichén belül a tudat került
előtérbe az ösztönökkel szemben,15
a többi emberhez való viszonyulásban pedig a psziché került
előtérbe a biológia általános szabályaival szemben.16
Globális
szinten az ember megjelenésével a tudat növekedésének folyamata
immár a Föld felszínén is megjelenik. Hasonlóan, ahogy az Élet
megjelenésével kialakult a Bioszféra, újabb rétege jelenik meg a
bolygónak és válik egyre kiterjedtebbé, hogy napjainkban már a
globális jelzővel illessük, a Nooszféra.
1 Pierre Teilhard de Chardin: Az emberi jelenség. Gondolat Kiadó, Budapest, 1980. 203. o.
2 Uo.
3 Uo.
205. o.
4 Uo.
5 Uo.
206. o.
6 Uo.
207. o.
7 Uo.
208. o.
8 Uo.
211. o.
9 Uo.
212. o.
10 Uo.
214-215. o.
11 Uo.
216. o.
12 Uo.
218. o.
13 Uo.
219. o.
14 Uo.
220. o.
15 Uo.
213. o.
16 Uo.
218. o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése