2015. május 21., csütörtök

A fejlődés fogalma a filozófiában


Hiszek a fejlődésben, és ez a hit erősebb a magukat fejlettnek hirdető társadalmi formák (szocializmus, kapitalizmus) kudarcaiból szerzett tapasztalatnál. Aki nem hisz a fejlődésben, annak a napi tapasztalatok elegendő bizonyossággal szolgálhatnak álláspontja igazolására. A fejlődés hite azonban arra indít, hogy a tapasztalható társadalmi mozgások mögött átfogóbb összefüggéseket keressünk. Léteznek-e ilyen összefüggések, ha igen, megismerhetők-e és hogyan ismerhetők meg? Elegendő egyetlen pillantást vetni a filozófia történetére, hogy a kérdés első felére igennel feleljünk. A mindenkori filozófiák ugyanis többé-kevésbe az ilyen összefüggések feltárására irányultak, és minden jelentősebb filozófiai rendszer fel is tárt valamilyen részleges összefüggést. Ezzel részben választ kaptunk a kérdés második felére is, hogy az ilyen átfogó összefüggések feltárásának legalábbis egyik útja: a filozófiai megismerés.

A fejlődés kérdése többé-kevésbé mindenkit érdekel, mivel ez nem csak a rajtunk kívül álló világot érinti, hanem saját önazonosításunkat is, mert amennyire igaz az, hogy a körülöttünk lévő világ fejlődik, annyira igaz az is, hogy mi magunk ennek a fejlődésnek a termékei vagyunk a világ egy meghatározott pontján egy meghatározott időpontban. De mivel emberek vagyunk, nap mint nap tudatos tevékenységet kell végeznünk. E tevékenységet azzal a meggyőződéssel végezzük, hogy értelme van, ami viszont nem merülhet ki abban, hogy csupán passzív termékei vagyunk egy kozmikus méretű folyamatnak. Mindannyian többé-kevésbé bízunk abban is, hogy valamilyen módon aktív részesei is vagyunk a fejlődésnek, aminek célja van. Honnét jöttünk és hová tartunk? Ezek talán a legalapvetőbb kérdések, melyek végig kísérnek bennünket önálló gondolkozásunk kezdeteitől.

II. János Pál pápa 1998-ban kiadott Fides et ratio” (Hit és ész) kezdetű enciklikája is kiemeli, hogy a Föld legkülönbözőbb tájain, ahol nagyon eltérő kultúrák éltek, ugyanabban az időben ugyanazok az emberi életet jellemző alapkérdések merültek föl: Ki vagyok én? Honnan jövök és hová megyek? Miért van a rossz? Mi lesz a jelen élet után? E kérdések megtalálhatók Izrael szent Írásaiban is, fölmerülnek a Védákban éppúgy, mint az Avesztában, de megtaláljuk őket Konfuciusz és Lao-Cse írásaiban éppúgy, mint Tirthankara és Buddha beszédeiben. Föltűnnek Homérosz költeményeiben, valamint Euripidész és Szophoklész tragédiáiban éppúgy, mint Platón és Arisztotelész filozófiai értekezéseiben. E kérdések közös forrása a dolgok értelmének keresése, mely kezdettől fogva él az emberi lélekben: a rájuk adott választól pedig függ az ember egész életét meghatározó irányulás. [1]

A keresztény tanítás szerint az emberi ész nem ismerheti meg a végső igazságot, de mindig előbbre juthat a megismerés folyamatában. II. János Pál az igazság megismerésnek eszközei közül kiemeli a filozófiát, mely közvetlenül segít az élet értelmére vonatkozó kérdés megfogalmazásában és a válasz körvonalazásában.

Széleskörű szociológiai szakirodalom feldolgozásával Skrabski Árpád a koherencia fogalmában foglalta össze az élet értelme iránti emberi igényt.  „Az élet értelme, az önazonosság, a koherencia, a harmonikus kapcsolat a környezettel a lelki egészség alapja…. a koherencia és az élet értelmébe vetett bizalom azt jelenti, hogy véleményünk szerint életünknek célja és értelme van, egy nagyobb terv része, amelyben minden ember szerepe, így saját szerepünk is fontos.”[2]

 A fejlődés külsőleg az anyagi világ rendezettségének növekedéseként jelenik meg: 1. az anyag keletkezése (ősrobbanás); 2. az élet (élő anyag) keletkezése; 3. a gondolat (tudatos élet) megjelenése. Az anyagi világot a newtoni törvények (tehetetlenség törvénye, dinamika törvénye, hatás-ellenhatás törvénye), valamint a termodinamika törvényei (az anyag és energia megmaradás törvénye, az entrópia törvénye, az entrópia és a hő közötti összefüggés) jellemzik. E törvények korlátlan érvényesülése egy egészen más rendezettséget eredményezne - az anyag és az energia egyenletes eloszlását a Világegyetemben és különböző bonyolultságú struktúráiknak hiányát -, mint a fejlődés eredményeként alakuló rendezettség.  A fejlődés tehát az anyagisággal ellentétes folyamat.[3]

A fejlődés lényege a Jónak a növekedése a Rosszal szemben. Teilhard de Chardin a következő képszerű megfogalmazással fejezi ki ezt: „a világban minden létező annak a ’lejtőnek’ valamelyik pontján van, amely a homályból a fény felé emelkedik. Előtte: rá vár az erőfeszítés, hogy uralmába vegye és egyszerűbbé tegye saját természetét; mögötte pedig: könnyű ráhagyatkozás erőinek fizikai és erkölcsi szétesésére. Ha előretart, a Jóval találkozik: számára minden már szellemet jelent. Ha visszacsúszik, csak rosszat és anyagot talál a lába alatt. – Vagyis az abszolút Rossz (azaz a semmi, a teljes sokféleség, amibe az ember visszahull) és a végső Jó között (vagyis ama egyetemes összpontosulási Központ között, ahová minden törekszik) rengeteg létfok van; bizonyára néhány magaslati szint választja el ezeket a fokozatokat (pl. ami az Állatot az Embertől, vagy az embert az Angyaltól választja el), de ugyanazt az egyetemes mozgást rajzolják ki. S minden egyes foknak megfelel a Jónak és a Rossznak, a Szellemnek és az Anyagnak sajátosan arányos mennyisége.”[4]

A fejlődéssel megvalósuló rend erőkifejtés eredménye. Ezzel tulajdonképpen olyan különböző filozófia rendszerek képviselői is egyetértenek, mint Hegel, Marx és Engels, Bergson, Teilhard de Chardin. Még az is közös bennük, hogy a fejlődés mindegyiküknél az anyagi világ kötöttségeitől való felszabadulást jelenti valamilyen mértékig.

Hegelnél a fejlődés a Természetben önmaga számára külsővé-idegenné vált világszellem visszatérése önmagához. A tagadás tagadásának objektív gondolati formulája[5] a végső magyarázata nála minden fejlődésnek. Marx és Engels a termelő emberben látják a fejlődés fő hajtóerejét[6], a termelőerők fejlődésének eredményeként náluk az  anyagi termeléshez szükséges munka olyan minimális mértékűre csökken, ami már szinte a szellemi munka melletti kikapcsolódásként elvégezhető. A termelőerők fejlődésének viszont idővel korlátjává válnak a termelési viszonyok, amiket csak a forradalom útján lehet átalakítani. Bergsonnál az életlendület (élan vital) emelkedő hulláma teremti a fejlődést az anyagiság ellentétes irányú áramlásán áthatolva.[7] A lendület az a fizikai világból kölcsönzött kép - Bergson szerint -, mely az élet lényegét leginkább visszaadja.[8]

Teilhard de Chardin szerint a fejlődéshez többletenergia szükséges, de ez a többletenergia nem származhat magából az anyagi világból. A rendezettség növekedése egyrészt az azonos rendű részecskék, elemek egymáshoz kapcsolódását jelenti, másrészt ez az egymáshoz kapcsolódás egy összetettebb és központosultabb állapotot eredményez. A kétféle mozgásban a tangenciális (fizikai) energiára és radiális (pszichés) energiára ágazó szellemi energia nyilvánul meg. Teilhard de Chardin fejlődéselméletét „Az emberi jelenség” c. művében fejti ki, ahol bemutatja, hogy az élővilágban mindig a mozgékonyabb változatok bizonyulnak fejlődőképesebbeknek, a nagyobb mozgékonysághoz szükséges energiatöbbletet a radiális/pszichés energia biztosítja.

Hegelnél mind az emberi társadalom, mind a megismerés az anyagiságtól mentes Logika törvényeit követi, sőt e törvényeket követi maga a Természet is. A másik három említett filozófiai rendszerben az emberi megismerést az anyagi világ (anyagi termelés) határozza meg, illetve korlátozza. Marxnál és Engelsnél az egész fejlődés az anyag mozgásformája.

Bergson és Teilhard egyrészt az anyagisággal ellentétes folyamatnak tekintik a fejlődést, másrészt rámutatnak, hogy az emberi értelem számára a fejlődés szükségszerűen az anyagi világban és ezért szükségszerűen csak korlátozottan jelenik meg. Bergsonnál az értelmi megismerésen túlmutató intuíció tudja csak a fejlődés lényegét, a teremtés-igényt megragadni. A filozófia feladata szerinte éppen ennek „az eltűnő és a tárgyukat csak hellyel-közzel megvilágosító” intuícióknak a megragadása.[9] Teilhard szerint azonban a filozófiai rendszerek sem képesek önmagukban a fejlődés lényegét megragadni keresztény lelkiség nélkül. Teilhardnak ezt a gondolatát XVI. Benedek pápa is megerősítette 2006. évi nagyböjti üzenetében: A keresztény lelkiség abban nyilvánul meg, hogy a fejlődésben az üdvösségre hívó isteni „terv” megvalósulását látjuk.[10]

Hegel a közvetítés nélküli megismerés (intellektuális szemlélet) ellenében a reflektáló megismerés helyességét hangsúlyozta.[11] Nem vetette el a vallást, de szerinte a helyes vallási felfogáshoz is csak a reflektáló gondolkodás útján juthatunk el. Marx és Engels a hitet, a vallásosságot egyenesen feleslegesnek, sőt károsnak tekintették, ami a megismerést és az emberi gyakorlatot eltereli az anyagi világ ellentmondásainak kutatásától, megoldásától. A vallás mellett a filozófiai megismerés szükségességét is tagadták a természettudományos megismeréssel szemben, miközben új filozófiát teremtettek. Bergson a természettudományos megismerés mellett a filozófiai megismerés szükségességére hívja fel a figyelmet, Teilhard pedig egyenesen a tudományos megismerés szükséges kiegészítőjének tekinti a keresztény hitet, elméleti szinten feloldva ezzel a tudomány és a hit közötti több évszázados ellentétet.

Bármennyire úgy gondolnánk, hogy a megismerés tárgyának kell meghatároznia a megismerés módszerét, a Fejlődés meghatározásánál már eleve befolyásol minket, hogy milyen módszereket tartunk elfogadhatónak annak megismerésében. Ha minden mást kizáróan, csak a természet-, illetve szaktudományos módszereket fogadjuk el helyesnek, akkor valójában nem találunk fogódzót a Fejlődés meghatározásához, hanem előbb tisztázni kell, hogy pl. biológiai fejlődésről, társadalmi fejlődésről vagy egyéb értelemben vett fejlődésről van-e szó. Azután, a biológián belül megint felmerül a kérdés, hogy a sejtbiológiai szempontokat tartjuk-e a fejlődés elsődleges kritériumának vagy a teljes szervezet sokoldalúságának kibontakozását, avagy a fajok, nemzetségek, családok biológiai sokféleségének (biodiverzitás) kialakulását-e. A társadalmi fejlődésen belül szintén kérdéses, hogy a gazdasági, a politikai, jogi vagy egyéb szempontoknak tulajdonítunk-e elsőbbségséget. A szaktudományos módszer önmagában nem teszi lehetővé, hogy az emberi Történelmet az Élet szerves mozgása folytatójaként fogjuk fel.

Az életlendület bergsoni intuíciója és a lélektani iskolák eredményei nyomán Teilhard de Chardin az ösztönökben fedezte fel azt a pszichés mozzanatot, amely közös mind az állati evolúcióban, mind az emberi történelemben. A tudat kialakulását az ösztönök komplexitásának földtörténeti korokon keresztüli növekedése készítette elő. A Fejlődés Teilhard szerint az isteni szeretetenergiának az anyagi valóságot egy transzcendens központ irányába rendező lendülete, egy „felfelé mutató tudathullám”[12], ami nem lehatárolt létszférákon (mozgásformákon) belül, nem csupán a társadalomban vagy az élővilágban, valósul meg, hanem a Világegyetem egészében.

Teilhard de Chardin a Világegyetem fejlődését a következő alapelvekre vezeti vissza:[13] 1. A tudat elsősége, a nagyobb tudat abszolút értéke. 2. A világegyetemnek célja van, és sem utat nem téveszthet, sem meg nem állhat útközben. 3. A Világegyetem célja nem más mint az abszolút tökéletesség. 4. Annak az Abszolútnak a vonásai, amely felé emelkedünk, csakis az egésznek, valamiféle kitisztult, magas fokra szublimált, ’tudatossá vált’ Egésznek vonásai lehetnek. „A Világ igazi evolúciója a lelkekben játszódik le, s a lelkek egyesülésében. Bensőséges tényezői nem mechanikai jellegűek, hanem pszichológiaiak és erkölcsiek (…), íme az Emberiség később bekövetkező fizikai kibontakozását… ezért kell olyan tudatnövekedésben keresnünk, amelyet a pszichés egyesítő erők működése valósít meg.”[14] – írja Teilhard de Chardin.

Van tehát a Világegyetem egészében végbemenő Fejlődés, vagy más szóval a Világegyetem fejlődése, és vannak azon belül fejlődések az élővilágban, az emberi társadalomban, stb. És ha – mint a 20 század egyik legnagyobb darwinistája – Ernst Mayr állítja, a Nap által folyamatosan biztosított energiabevitel az élővilág és az emberi társadalom fejlődésére magyarázatául szolgálna is,[15] nem magyarázza meg magának a Napnak és a többi csillagnak a kialakulását. A 20. század csillagászati felfedezései éppen azt bizonyítják, hogy maguk a kozmikus struktúrák (naprendszerek, galaxisok, galaxishalmazok) is fejlődés eredményei.  A Világegyetem egésze fejlődésének nem lehet az oka a Világegyetemen belül, még akkor sem, ha egy olyan programozott Világegyetemet feltételezünk, melynek fejlődését a beprogramozott törvények további külső beavatkozás nélkül is biztosítják. Sőt a kozmikus struktúráknak e fejlődése nélkül a természetet alkotó 92 kémiai elem sem jöhetett volna létre.

Az anyag mindenhol megfigyelhető rendezettségéhez nemcsak energiabevitelre, hanem információ bevitelre, programra is szükség van, ráadásul minden program valamilyen célt is feltételez. A Világegyetem egészéhez szükséges energiatöbblet, a Világegyetem fejlődését irányító program, és a beprogramozott cél csak a Világegyetemen kívülről származhat, azaz a Világegyetem fejlődésének oka és célja csak transzcendens lehet.



[1] II. János Pál pápa Fides et Ratio kezdetű enciklikája a Katolikus Egyház püspökeihez a hit és az ész kapcsolatának természetéről (http://www.katolikus.hu/roma/fidrat.html)
[2] Skrabski Árpád: Társadalmi tőke és egészségi állapot az átalakuló társadalomban. Corvinus Kiadó 2003. 115-116. old.
[3] Henry Bergson: Teremtő fejlődés. Akadémiai Kiadó. Budapest, 1987. 224. old.
[4] Teilhard de Chardin: Benne élünk. Szent István Társulat. Budapest, 2005. 191. old
[5] Hegel egész életművén végigvonul az a gondolat, hogy nem a gondolkodási formák szolgálnak az embereknek, hanem az emberek gondolkodása alkalmazkodik az objektív gondolkodási formákhoz. Vö: G.W.F. Hegel: A logika tudománya. Akadémiai Kiadó. Budapest, 1979. 10. old.
[6] Marx és Engels a társadalmi-gazdasági fejlődést a mindenkor meghatározott termelési viszonyok között termelő egyének tevékenységére vezetik vissza. Engels később külön tanulmányt szentel a munka szerepének a majom emberré válásában.
[7] „Az életlendület, melyről beszélünk, alapjában véve teremtés-igény. Nem teremthet abszolúte, mert maga előtt találja az anyagot, azaz mozgásának fordítottját. De belekapaszkodik ebbe az anyagba, mely maga a szükségszerűség, s igyekszik belevinni a lehető legtöbb meghatározatlanságot és szabadságot.” Henry Bergson: I.m. 229. old.
[8]… ha az életet lendülethez hasonlítjuk. És lendülethez kell hasonlítanunk, mert nincs a fizikai világból kölcsönzött kép, mely e gondolatot közelítőbben adná vissza.” Uo. 235. old.
[9] Henry Bergson: I. m. 244. old.
[10] Vő: XVI. Benedek pápa üzenete a 2006. évi nagyböjtre. (http://uj.katolikus.hu/nyomtat.php?h=483)
[11] Hegel „Elutasítja az intellektuális szemléletet. A helyébe lépő „közvetítés”-en azt érti, hogy a tudat a szubjektum és az objektum szembenállásában képződik (konstituálódik), hogy a szellemet valami más kell, hogy közvetítse önmagának.” (Nyíri Tamás: A filozófiai gondolkodás fejlődése. Szent István Társulat. Budapest, 2001. 306. old.)
[12] Szabó Ferenc idézi Teilhard de Chardin-tól a Benne élünk c. kötet (Szent István Társulat. Budapest, 2005.) Bevezetésében (8. old.)
[13] Nem felesleges felhívni a figyelmet rá, hogy Teilhard de Chardin ezeket az alapelveket az I. világháború vége után mindössze hat évvel vetette papírra. (Th. de Chardin: Világmindenségem (1924) I. A) 2. fejezet, megjelent a „Benne élünk” kötetben, Szent István Társulat, Budapest 2005. 179-183. old.)
[14] Teilhard de Chardin: I.m. 188-189.old.
[15] „Hallani néha olyan véleményt, hogy az evolúció a rendezettség növelésével ellentmond a termodinamika „entrópiatörvényének”, amely szerint az evolúciós változásnak a rendezetlenséget kellene fokoznia. Valójában nincs itt ellentmondás. Az entrópia törvénye ugyanis csak zárt rendszerekben érvényes, a fajok evolúciója viszont nyitott rendszerekben zajlik, ahol az élőlények a környezet rovására csökkenteni tudják az entrópiát, a Nap pedig folyamatosan gondoskodik az energiabevitelről.” Ernst Mayr: Mi az evolúció. Vince Kiadó. Budapest, 2003. 24. old.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése